We praten en schrijven veel over samenwerken in de bouwsector maar doen we dat ook in iedere fase? Als opdrachtgever, directie, adviseurs, aannemer kunnen we vele zaken samen oppakken in een bouwteam en dan kunnen we een samenwerking tot stand brengen. De ingrediënten voor een juiste samenwerking zijn o.a. gezamenlijk belang, vertrouwen, transparantie, communicatie, eerlijkheid en delen.
Maar hoe gaat het nu op de bouwplaats bij de onderaannemers werken we daar allemaal goed samen in het gezamenlijk belang? Wat ik zie op diverse bouwplaatsen dat er meer gekeken wordt naar eigenbelang, we doen ieder ons eigen kunstje en we zijn weg. Jaren geleden waren we er meer voor elkaar om even een handje te helpen met werkzaamheden. Diverse fouten ontstaan doordat we doen wat ons gevraagd wordt maar niet verder kijken naar wat er gebouwd wordt. Ik denk dat er op de bouwplaats nog veel winst behaald kan worden door te werken in het gezamenlijk belang, samen te communiceren, maar geef ook duidelijke uitleg aan je personeel en denk niet dat regelt de uitvoerder wel hij is geen oppas.
Mijn inziens denk ik ook dat het van belang is dat onderaannemers wat eerder een opdracht ontvangen waardoor ze ook de juiste eigen mensen op de bouwplaats kunnen inplannen en dat komt wel vaak ten goede van de kwaliteit en het nakomen van afspraken.
Samenwerken doe je van opdrachtgever tot schilder in iedere fase van het bouwproces > ontwerp, uitvoering en beheer.
Teamcoach nodig stuur een berichtje wiljan@perfectbouwexperts.nl